כך תימנעו מ-12 הטעויות שעלולות להרוס את התמונות שלכם

אם נודה בזה, כולנו עושים טעויות. זה בסדר וזה לגיטימי לגמרי, הרי טעויות הן חלק מהחיים עצמם, רק שרובנו המוחלט לא אוהב בדרך כלל להודות בהן.

אני מניח שאם אתם קוראים את הפוסט הזה, אז אתם צלמים. או לפחות רוצים להיות כאלה. לחלקכם הצילום אולי משמש רק כתחביב, ולחלקכם אולי הוא משמש כמקצוע שמכניס פרנסה. בפועל, לא משנה מהו הצילום עבורכם או באיזו רמה אתם, לכולנו יש דבר אחד במשותף: טעויות בצילום.

אלו שרק דורכים את צעדיהם הראשונים בתחום, עלולים להרים גבה או שניים בשמעם כי צלמים מנוסים גם כן עושים טעויות. מה שחשוב לציין זה שגם הצלם המנוסה ביותר עלול לטעות לפעמים. הרי זה שהוא מקצוען והמון שנים בתחום, זה לא אומר שאסור לו לטעות.
מה שכן, ההבדל בין הצלם המנוסה יותר לצלם המתחיל, זה שהצלם המנוסה יותר יבין את הטעויות שלו, יסיק מהן מסקנות וילמד מהן. הצלם המתחיל לא תמיד יבין את הטעויות שלו וכך הוא גם לא ילמד מהן.

מה שהכי חשוב להבין בכל העניין הזה, זה שיש טעויות ויש טעויות..
הסוג הראשון של הטעויות, אלו אותן טעויות שנעשות מחוסר ידע. זאת אומרת שאם משהו לא יוצא כמו שרציתם, אז אין לכם מושג למה זה ככה ואיך לשנות את המצב. אם אתם במצב הזה, אז כנראה שאתם ממש בשלבי הצילום ההתחלתיים שלכם.

הסוג השני של הטעויות, הן טעויות שאנחנו מודעים אליהן אך לפעמים לא מייחסים להן חשיבות מפאת חוסר תכנון נכון או סתם עצלנות יתר. אלו הן הטעויות שעליהן אנחנו נדבר היום.

את מירב הטעויות אספתי משאלות של סטודנטים ומשאלות שנשאלו בבלוג. כולי תקווה שהצגת הטעויות יחד עם הפתרון תעזורנה לכם לשפר את הצילום שלכם באופן משמעותי.

אז בואו ניגש לעניין 🙂

טעות מס' 1: לא מתקרבים מספיק.

אני חושב שזו הטעות הגדולה ביותר בקרב צלמים מתחילים ואף מתקדמים. הם פשוט לא מתקרבים לנושאים שלהם, ולרוב זה נובע מהסיבה שהם לא מבינים מספיק את משמעותה של הפרספקטיבה.

חוסר הידע בנושא הפרספקטיבה עלול להתחזק כאשר אנחנו מצלמים בעדשות זום מבלי לדעת מה תהיה ההשפעה של אורכי המוקד השונים יחד עם המרחק שלנו מנושאי הצילום.
נכון שהדבר הכי קל בעולם זה לסובב טבעת זום על מנת להתקרב לנושא שלכם, אבל לפעמים דווקא הליכה של מספר צעדים קדימה או אחורה תעשה לכם עבודה טובה הרבה יותר. בפועל, הקרבה הפיזית לנושאים שלנו היא זו שתגרום לפרספקטיבה עמוקה יותר ולתחושת סיפור הרבה יותר גדולה.

הצלם רוברט קאפה אמר פעם: "אם התמונות שלך לא טובות מספיק, אז אתה לא קרוב מספיק".
ובמילים אחרות – אל תחששו להתקרב פיזית לנושאים שלכם.

צילום: תומר אלמקייס

טעות מס' 2: תמונה מטושטשת עקב צמצם פתוח או מהירות תריס איטית.

צלמים רבים מצלמים במצב עדיפות צמצם או עדיפות תריס על מנת להקל לעצמם את העבודה במדידת האור התמידית כאשר התאורה משתנה ומפריעה את מנוחתם.

זה בסדר. אין שום בעיה בעבודה במצב חצי אוטומטי, רק ששם נדרשת הרבה יותר התעסקות מאשר במצב הידני (M). מעבר לעובדה שאנחנו נאלצים להשתמש גם בכפתור פיצוי חשיפה,  כשאנחנו מצלמים במצב עדיפות צמצם או תריס, אנחנו עדיין צריכים לשים לב לערך השני שהמצלמה בחרה, מכיוון שבהיעדר תאורה מספקת, המצלמה עלולה לבחור בערכים שאינם מתאימים לנו, וזאת על מנת ליצור חשיפה מאוזנת.

לדוגמא: בצילום במצב עדיפות תריס, המצלמה עלולה לבחור צמצם פתוח מדי עבורנו – מה שיגרום לעומק שדה רדוד ולתחושה של חוסר חדות בתמונה.
באותה מידה, בצילום במצב עדיפות צמצם, המצלמה עלולה לבחור במהירות תריס שאינה מתאימה לנו. בהיעדר תאורה ו/או בשימוש בצמצם סגור, המצלמה עלולה לבחור מהירות תריס איטית יותר שתגרום למריחת תנועה שאינה מכוונת.

הפתרון האידיאלי הוא להתחיל לצלם במצב ידני (M) ולהיות תמיד בשליטה על כל מה שקורה. אם בכל זאת חשקה נפשכם בצילום חצי אוטומטי, אז תזכרו להיות תמיד עם האצבע על הדופק ולשים לב לפרמטר השני על מנת לא לגרום לטעויות מיותרות.

לפעמים מה שיהיה חסר לכם כדי לקבל תמונה טובה זה רק פתיחה או סגירה של סטופ אחד.

צילום: תומר אלמקייס

טעות מס' 3: מצלמים תמיד מגובה העיניים.

רוב הזמן אנחנו צופים על העולם מגובה אחיד – גובה העיניים שלנו, ולכן כשאנחנו צופים בתמונה שצולמה מאותו הגובה, זה ירגיש לנו רגיל ומאוד מוכר. כאשר אנחנו נשנה את זווית הצילום שלנו ונסתכל על העולם מנקודות מבט אחרות, התמונות יהפכו באופן מיידי למעניינות ומסקרנות יותר.

דמיינו לעצמכם איך כל ייצור אחר מביט על העולם. נסו ליצור תמונות שבהן ישנן נקודות מבט של ציפור, של נמלה, או אפילו של ילד קטן. זווית הצילום היא אחת מהכלים של השפה הצילומית, ובעזרתה אנחנו יכולים להעצים את הסיפור של התמונה.

חפשו תמיד זוויות ייחודיות ושונות שמציגות את העולם באופן שונה מהעיניים שלנו, השתמשו בעדשות רחבות והתקרבו אל הנושאים שלכם על מנת להוסיף מימד של עומק ויזואלי לתמונות שלכם.

זכרו! כל מה ששונה ממה שהעין שלנו רגילה לראות, יעניין את הצופה ויסקרן אותו.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

טעות מס' 4: לא מכירים מספיק את המצלמה ואת ההגדרות.

אחד הדברים שאני עושה כשאני קונה מצלמה חדשה זה ללמוד אותה. אני מתעסק איתה יחד עם חוברת ההדרכה, לומד את כל הדברים המעניינים שראוי שאני אכיר ומגדיר את הלחצנים בהתאם לצרכיי.

כל צלם מחויב לדעת ולהכיר את המצלמה שלו על בוריה על מנת שיוכל לשנות את ההגדרות השונות באופן מהיר ויעיל ומבלי להיתקע ברגע האמת. ביום צילום נתון אנחנו צפויים לשנות המון הגדרות במצלמה, מפוקוס ועד פלאש דרך HDR וחשיפות כפולות. אם אנחנו טועים במשהו, או שוכחים את אחת ההגדרות בפעולה, אז אנחנו יכולים למצוא את עצמנו מצלמים לא מעט תמונות שנזרוק לפח, או לחלופין – אנחנו נמצא את עצמנו נאבקים מול הר של אש.
לפעמים אפילו סתם נלחץ לנו כפתור בטעות וכתגובה לכך אנחנו נלחצים כי אנחנו לא מבינים מה קורה.

היכרות עמוקה עם המצלמה שלכם וההגדרות השונות בה, תעזור לכם לפתור תקלות בשטח במהירות ומבלי להילחץ. כמו כן, היכרות עמוקה עם המצלמה שלכם תביא לכם את היכולת לשנות הגדרות במהירות ולהיות מוכנים תמיד לתמונה הבאה..
מה שמביא אותי לכתוב את הסעיף הבא..

טעות מס' 5: מפספסים כי לא מוכנים.

אם יש לכם מצלמה ועדשות יקרות, זה מעולה. אבל אני רואה צלמים שמשקיעים אנרגיה גדולה יותר על הטיפול בציוד מאשר על הצילום. הם שומרים את המצלמות שלהם בתיק, ארוזות היטב ושמורות מכל פגע רע. ישנם אפילו מצבים שבהן המצלמה על הצוואר אבל מכסה העדשה סגור. במצבים כאלו שבהם אתם צריכים להשתמש במצלמה, אתם תאלצו לבצע מספר פעולות שיאריכו לכם את הזמן וימנעו מכם לצלם רגעים מכריעים.

אז מה שווה הציוד היקר אם אנחנו שומרים עליו יותר ממה שאנחנו משתמשים בו?

אז אין ספק שצריך לשמור ולהגן על הציוד שלנו, אבל אם אנחנו נמצאים ביום צילום אז אנחנו צריכים תמיד להיות מוכנים ושלא יהיה מצב שאנחנו מתעכבים מספר דקות רק כי אנחנו מתעכבים בהחלפת עדשה או כי המצלמה הייתה כבויה ולא מכוונת.

תדאגו לכך שהמצלמה תמיד תהיה מכוונת ושכל הציוד יהיה במצב הנגיש ביותר עבורכם. כשאתם מקפלים את הציוד על מנת לחזור הביתה, תארזו אותו היטב כמו שאתם יודעים ורוצים, אבל אל תפספסו תמונה של הילדה שלכם או של איזשהו רגע משפחתי מרגש רק כי לא הייתם מכוונים או כי המצלמה לא הייתה בהישג ידכם.

צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.

טעות מס' 6: מצלמים בתאורה חלשה ללא חצובה.

שמעתי על צלמים שאוהבים חצובות ושמעתי על כאלו שסולדים מהן. כמובן שהכל תלוי בנושאי הצילום שלכם, אך לדעתי כל צלם חייב שתהיה לו חצובה.

השימוש בחצובה הוא חיוני להמון מצבים, ובמיוחד למצבים של צילום בתאורה חלשה כאשר אנחנו רוצים לצלם בצמצמים סגורים על מנת לקבל עומק שדה גדול. השימוש בחצובה שימושי גם כאשר אנחנו נרצה ליצור מריחות של אובייקטים בתנועה אך להשאיר את שאר הפריים חד ויציב.

אם כך, אז למה הרבה אנשים לא אוהבים חצובות? הסיבות הנודעות הן: "זה מאט אותי", "זה מסרבל אותי" ו"זה כבד".
אוקי, אולי זה נכון, אבל.. איטיות זה לא דבר רע. היא תגרום לכם להתבונן טוב יותר, להיות מדויקים יותר, ובכך גם להיות צלמים טובים יותר. כל השאר יכולים להיות רק תירוצים, מכיוון שניתן למצוא חצובות יציבות וקלות מאוד שמתקפלות לגודל שנכנס לתיק או נקשרות אליו מבחוץ.

ישנן תמונות שפשוט לא ניתן יהיה לצלם ללא עזרת חצובה, אז למה לוותר עליהן?

צילום: תומר אלמקייס.

טעות מס' 7: לא מייחסים חשיבות רבה לאור.

לכל צלם מתחיל ישנה הנטייה לצאת לצילום בשעות הצהריים המוקדמות, מכיוון שבשעות אלו ישנה כמות גדולה של אור. גם אני זוכר היטב שבתחילת דרכי הייתי יוצא לצלם דווקא בשעות הלא נוחות של היום מכיוון שחשבתי שאם יש הרבה אור אז זה טוב. פחות ייחסתי חשיבות לכיוון האור ולאופי שלו.

עם הזמן למדתי להכיר אותו, להתמודד איתו ולפעמים גם ליצור אותו.
הדבר החשוב שכל צלם חייב לעשות זה להתחיל לחשוב על האור כעל הגורם העיקרי להעברת תחושות ומצבי רוח בתמונות. כמו כן חשוב לשים דגש על אופי האור ובאיזה אופן הוא מחמיא לנושא.

שמש של שעות הצהריים המוקדמות הנמצאת גבוה מעל הראש שלנו, תיצור לנו צללים קשים מתחת לעיניים ולאף. קשה מאוד להתגבר על הצללים האלו ללא אמצעי עזר כגון פלאש, רפלקטור או ענן שירכך ויפזר את האור באופן טבעי. אם אתם צריכים לצאת לסשן צילום בתאורה טבעית, אז תנסו דווקא את שעות הבוקר שלאחר הזריחה או את שעות אחר הצהריים שסמוכות לשקיעה. אלו הם שעות הזהב שבהן התאורה מושלמת לצילום. אתם תופתעו לגלות שהעלה שצילמתם בצהריים פתאום נראה טוב יותר עם תאורה אחורית זהובה. גם בצילום פורטרט אתם עשויים לגלות שתאורה אחורית או צידית תחמיא מאוד למצולם שלכם ותקדש אותו.

אם אתם במצבים שבהם אין לכם שליטה במועד הצילום, אז אתם תאלצו להתמודד עם המצב. אם לא זכיתם ביום מעונן שירכך ויפזר את האור, אתם תצטרכו לנקוט באמצעים של שינוי הזווית שלכם על מנת למצוא את זוויות האור המחמיאות ביותר לסיטואציה, ולפעמים גם להזיז את המצולם שלכם לאזור מוצל (אם זה מתאפשר).

כבר נאמר אינספור פעמים שבצילום – האור הוא הכל! למעשה, ההגדרה הרשמית של צילום היא "רישום באור". לימדו על האור כמה שאתם יכולים, תשתמשו בו לטובתכם ותשפרו את התמונות שלכם באופן משמעותי.

צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס
צילום: תומר אלמקייס

טעות מס' 8 – משתמשים בפלאש המובנה של המצלמה.

בטח יצא לכם לשמוע את המושגים "תאורה שטוחה" או "תמונה שטוחה". אולי מעולם לא העזתם לשאול גם מה אלו אומרים, וכך נתקעתם עם מושגים מעצבנים ולא ברורים..

תמונה שטוחה היא תמונה נטולת תחושת עומק ויזואלי.
המשפיע הגדול ביותר על תחושת העומק שבתמונה הוא (ניחשתם נכון) האור.

תאורה המגיעה מאותו כיוון של המצלמה תגרום לתמונה שטוחה ונטולת עומק ויזואלי, ואילו תאורה המגיעה מהצד תיצור עומק ויזואלי עשיר. זה נגרם מכיוון שכאשר התאורה מגיעה מהצד היא יוצרת צללים שנותנים לנו מידע על יחסי גודל ומרחק בין האובייקטים השונים בתמונה.

כשאנחנו מצלמים עם הפלאש המובנה של המצלמה, אנחנו בעצם יוצרים אור המגיע מאותו כיוון של העדשה ובכך הוא מעלים לנו צללים ועומק. כבר כתבתי בעבר על 7 טעויות נפוצות שלעולם אל תעשו עם פלאש והזכרתי גם שם את העניין הזה. תכניסו לעצמכם לראש לא לעבוד עם הפלאש המובנה של המצלמה בכלל.

לימדו כיצד לתפעל פלאש חיצוני על המצלמה וגם כן מחוצה לה, לימדו על כיווני תאורה, ריכוך תאורה והקפצת תאורה, ותוכלו להגיע לתוצאות מושלמות מבלי לעבוד יותר מדי קשה.

פלאש מאיר את הקיר מאחורי המצולמים – צילום: תומר אלמקייס.
פלאש מאיר מהצד על מנת ליצור את הצללים. צילום: תומר אלמקייס.
פלאש מאיר משמאל ומלמעלה. צילום: תומר אלמקייס.

טעות מס' 9: לא מייחסים חשיבות לקומפוזיציה.

קומפוזיציה היא זו שעוזרת לנו לספר את הסיפור טוב יותר, היא מבליטה את התמונות שלנו, מפיחה בהן חיים ואפילו מגדירה את סגנון הצילום שלנו. כאשר מדברים על קומפוזיציה, מדברים על היחס שבין אובייקטים לבין מסגרת התמונה, והיחס שבין אובייקט אחד לאחר. לפעמים היחס יכול להיות צורני או צבעוני, ולפעמים הוא יכול להגיע בצורת 2 סיטואציות שונות שנכנסות לתוך תמונה אחת ומתחברות יחד לסיפור אחד.

ליצור תמונות עם קומפוזיציה טובה זה יכול להיות תהליך קשה, אבל כל אחד יכול להגיע לשם בעזרת קצת תרגול והרבה סבלנות.

הכירו את חוקי הקומפוזיציה השונים, לימדו מתי להשתמש בהן ומתי לשבור אותן. תתנו דגש על סימטריה, מרקם, צורות, קווים מוליכים, צבעים ועומק.

צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.

טעות מס' 10: לא מנסים דברים חדשים.

האם קרה לכם פעם שהסתכלתם על תמונה שלכם והיא הייתה נראית לכם דומה מאוד לשאר התמונות שצילמתם? אולי חשבתם שאתם סוג פריקים שלא מממשים את היצירתיות שלהם כצלמים?  אם לא, אז זכיתם.. אבל לא מעט פעמים באו אליי צלמים מתוסכלים שרוצים לפרוש מהאמנות המדהימה הזו כי הם מרגישים שהם לא מצליחים לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם.

אז איך זה קורה שפתאום אתם רואים את התמונות שלכם כזהות ומשעממות? קודם כל, זה נורמאלי לחלוטין וזה קורה לכל אחד, במיוחד לאלו שמצלמים הרבה שנים וניגשים לכל צילום באותו אופן.

הפתרון לכך הוא תמיד לנסות טכניקות חדשות, להביט באור בצורה שונה, לחפש זוויות שונות וייחודיות, להתקרב, להתרחק, ללכת עם חוקי הצילום ואף לשבור אותם. בקיצור, לעשות כל דבר שאתם יכולים על מנת לעורר את היצירתיות שלכם מחדש.

נסו זוויות שונות. צילום: תומר אלמקייס.
נסו טכניקות צילום חדשות. צילום: תומר אלמקייס.
נסו להסתכל על העולם באופן שונה. צילום: תומר אלמקייס.

טעות מס' 11: לא מצלמים מספיק תמונות.

ולא, אני לא מדבר על צילום רציף ללא סיבה מוצדקת. אני מדבר על כך שלפעמים לא משקיעים זמן רב יותר בחיפוש אחר התמונה הטובה ביותר.

נניח שהגעתם למקום שממש רציתם לצלם אותו, צילמתם מזוויות מסוימות וחזרתם הביתה עם סשן קטן מאוד של תמונות. אם הכנתם סטורי-בורד מבעוד מועד אז זה בסדר כי כנראה שהייתם ממוקדים בתמונות שאתם רוצים, אבל אם באתם לפתוח את הראש אז לעולם אל תסתפקו בתמונה בודדת לכל סיטואציה.

צלמו ממספר זוויות, ואם אפשר גם בתאורות שונות. כשתגיעו הביתה, אתם עשויים להיות מופתעים לטובה מתמונות שלא תכננתם לצלם בכלל.

לפעמים אתם תרצו לצלם מספר תמונות גם מסיבות אחרות. הנה תמונה שלא הייתי מצליח לצלם אם לא הייתי מתעקש לעשות ניסיונות נוספים. כדי לקבל את התוצאה הזו נדרשתי לצלם בסביבות ה-10 תמונות (לא במצב צילום רציף), וזאת על מנת לתפוס תמונה שבה הזרימה של המים תהיה כמו שאני רואה אותה בדמיון שלי. אז צילמתי בכל פעם שהגיע גל, עד שבא הגל המתאים.

צילום: תומר אלמקייס.

טעות מס' 12: מעבדים את התמונות באופן מוגזם.

עריכה ועיבוד תמונה הם חלק בלתי נפרד מהצילום עצמו, אך יחד עם זאת, מאוד קל לצאת מהפסים ולסיים עם תמונה לא טבעית המאופיינת ביתר רוויה, יתר קונטקאסט, יתר חדות או יתר טשטוש.

מה שצריך לעשות זה קודם כל לערוך את התמונה הטובה ביותר מסשן הצילום, לבצע עיבוד ראשוני של קומפוזיציה, קונטראסט, צבעים וכדו', לעשות הפסקה כמה דקות ולחזור למסך עם עיניים "חדשות". זה יגרום לכם לראות מחדש את התמונה ולזהות פגמים באופן מדויק יותר.

הנה תמונה שלא עברה עיבוד גס מדי, אך עיבוד די מספק כדי לשפר את האווירה הכללית של התמונה.

צילום: תומר אלמקייס.

סוף דבר

רשימה זו היא אולי רשימה קטנה מאוד של טעויות בצילום. בעבר פרסמתי רשימה אחרת של טעויות שצלמים עושים, ואני מאמין שאכתוב גם בעתיד, כי טעויות לא נגמרות לעולם.

זכרו שטעויות הן עניין אנושי לגמרי. טעות לא צריכה להוריד לכם את הביטחון הצילומי שלכם, אלא בדיוק ההיפך. הביטו לשגיאות שלכם בעיניים ותלמדו לנצח אותן כדי שבפעם הבאה אתם תדעו להימנע מהן.

אם יש לכם טעויות שעשיתם ולא מצאתם את הסיבה להן, אתם מוזמנים לכתוב לי בתגובות מתחת לפוסט ואענה לכם בשמחה. אם אהבתם את הפוסט והוא תרם לכם, אז אתם מוזמנים לשתף אותו בשמחה לחברים שלכם.
כמו כן, אם עדיין לא נרשמתם לניוזלטר שלי, אתם מוזמנים לעשות זאת כעת וכך לא לפספס את הפוסטים שהמתפרסמים בבלוג.

אז אני מניח שנתראה כאן שוב בפוסט הבא 🙂

תומר אלמקייס
46 תגובות
  1. masha saly הגב

    יפה כתבתה וברור הסברת…….

  2. שרית הגב

    תודה תומר!
    נהנת כל פעם מחדש מהידע…….

  3. ישעיהו הגב

    משובח!

  4. גדי שושן הגב

    תומר תודה. תמיד מענין לקרוא, להיזכר או ללמוד משהו חדש.
    שתי הערות.
    אחת כללית- יש לך טעויות בעברית. אולי כדאי שמישהו יעשה הגהה.
    שנייה ענינית- יש עוד טעות שעושים יותר מדי- לא מתמקדים בנושא אחד. אני רואה המון מיקרים בהן הקומפוזציה עמוסה ללא מיקוד לעניין אחד. זה קורה יותר, אבל לא רק, בצילומים בטיול. צריך להחליט מה נושא הצילום ולהתמקד רק בו. אם יש באותה מסגרת מקום וזמן יותר מאירוע או מוקד אחד אז לחלק את זה למספר תמונות שונות, אפילו בעיבור וחיתוך פוסט.

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, גדי.
      תודה רבה 🙂
      תודה על הערתך בנוגע לשגיאות – העניין טופל.
      לגבי הטעות שהוספת – נכון מאוד. הנה כבר טעות ראשונה לפוסט הטעויות הבא 🙂

  5. לימור כאפי הגב

    תומר, כרגיל הפוסטים שלך נותנים בפשטות ובדיוק רב את האינפורמציה הנדרשת.
    הצילומים שלך מרהיבים ונותנים תחושה כאילו הייתי נוכחת באירוע/ מקום.
    הלוואי שאגיע ליכולות כאלה בעתיד.
    תודה
    לימור

    • תומר אלמקייס הגב

      תודה רבה, לימור.
      באמת שמה שכתבת זה אחד המשפטים המחמיאים לצלם, אז תודה.
      מאחל לך להגיע הכי רחוק שאפשר 🙂

  6. דוד דקל הגב

    יוצא מן הכלל, תומר. כל הכבוד לך, על התימצות, על הדיוק, על הדוגמאות. תודה רבה.

  7. רוה אליעזר הגב

    תודה על הכתבה נעים לחזור על החומר.

  8. עדי כספי הגב

    כבוד לנתינה שלך.

  9. ללי כץ הגב

    תומר ,
    תודה רבה על הכתבה. את הטעויות שעשיתי, ועשיתי, אי אפשר לתקן, אבל למדתי
    מהכתבה הזו , לא לחזור על הטעויות.

  10. יעל הגב

    פוסט מעניין וחשוב, פותח את הראש לכל מני אפשרויות ולא להיות שבוי בסטיגמות מן העבר
    גם בצילום, תודה לך תומר

  11. ענתבי שלמה הגב

    ניכרת בך אהבה גדולה לצילום ותשוקה אמיתית לחבר אותנו לאהבתך.
    תודה לך על שאתה מעצים ומעשיר את החיבור שלי לעולם הצילום שהוא מופלא בעיני.

    • תומר אלמקייס הגב

      שלמה, בכיף גדול.
      וכיף לי שיש לי את האפשרות לשתף ולחבר את כולם לתשוקה שלי.
      מוזמן לבקר תמיד 🙂

  12. טל הגב

    תודה רבה תומר!
    כתבה מאוד אינפורמטיבית ומעוררת מחשבה ♥

  13. רן הגב

    תודה רבה .
    תמשיך להחכים אותנו ❤

  14. אביחי הגב

    מאמר מחכים ותמונות מדהימות!!!!

  15. רעי הגב

    התמסרותך לעניין הצילום, הלימוד , השיתוף וכתיבתך הנהירה- מעוררים הערצה.
    ניסיון רב שנים והרבה אהבה למקצוע
    והכל בתמצות ובדיוק רב.
    לומד ממך המון.

  16. איציק זוהר הגב

    כמו תמיד אני נהנה לקרוא את התובנות שלך ואם אפשר לקבל עצה בדבר צילום מופע בסטילס כאשר התאורה חלשה לרוב ומשתנה כל הזמן מה הן ההמלצות שלך היותר מעשיות
    אשמח לקבל תגובה

  17. אילן הגב

    תודה על הטיפים המושכלים .

  18. אמנון הגב

    תומר שלום!
    כרגיל נהנתי מהפוסט והערותיך שתמיד במקום , אך לגבי הקירבה לאובייקט בצילום ובעיקר אנשים או בסביבת אנשים, קיימת בעיה של הרגשת חטטנות/חדירה לתחום הפרטיות, ויש עמים, התנהגויות ואנשים – שנפגעים/מרגישים מאויימים (ובודאי כיום שכולם מצלמים את כולם כל הזמן ממרחק אפס מבלי שתדע).
    כך שגם השימוש במיקוד ממרחק נותן לי הרגשה לעיתים , של גנב.
    אך לעצם העיניין ואיכות הסיפור/התמונה – התוצאה ברורה.
    תודה לך .
    בברכה אמנון

    • תומר אלמקייס הגב

      היי אמנון.
      תודה רבה 🙂
      אין ספק שאתה צודק, אך יחד עם זאת – לא מעט צלמים מתקרבים אל הנושאים שלהם. תמונות שקרובות לסיטואציה מספרות את הסיפור, וכדי לספר את הסיפור אתה לא צריך להיות גנב או חטטן, אלא בדיוק להיפך.. אתה צריך להיות חלק מהסיפור.

  19. דניאל הגב

    תודה על הפוסט הממצה והמדויק.
    הייתי מוסיף עוד נקודה אחת מאוד חשובה, לא משקיעים מספיק במחשבה.
    בעידן הדיגיטלי שבו העלות של כל לחיצה על הצילום כמעט ולא עולה, צלמים רבים נוטים ליצר צילומים במחשבה ש"מקסימום, נמחק את התמונות".
    מי שהגיע מעידן הפילים, שבו לכל צילום הייתה עלות גבוהה יחסית, יודע שעדיף מספר קטן יותר של צילומים אבל שכל אחד מהם מושקע ומחושב.

  20. Reutish הגב

    תודה אלוף

  21. יהודה אהרון הגב

    מנוסח בצורה ברורה ביותר. קל להבנה. מרחיב את הדעת. אשמח לקבל עוד!

  22. ניסים הגב

    תומר היקר!!
    אתה פשוט ענק!! קשה להאמין שגם אתה פעם היית צלם מתחיל.. "כל תמונה בצבע!" (תרתי משמע חחח) פשוט כייף ענק לקרוא את כל המאמרים, ואת האמת, אין לי מה להוסיף או לשאול, אתה נותן מוטיבציה ורצון להתקדם.
    תודה רבה רבה!!
    תמשיך להפתיע אותנו!!

    • תומר אלמקייס הגב

      איזה כיף לקרוא תגובה כזו.. תודה רבה!
      זה בהחלט מחזר בי את הרצון לכתוב עוד.
      מוזמן תמיד 🙂

  23. יניב הגב

    אחלה פוסט,תודה רבה…

השארת תגובה ל-תומר אלמקייס

ביטול

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
Send this to a friend