אסתטיקה ואיזון חזותי בתמונות – כך תעשו זאת נכון

האם מתישהו צילמתם או ראיתם תמונה טובה מבחינת האמירה שלה וגם מבחינה טכנית, אבל בכל זאת הרגשתם שמשהו בה לא עובד לכם כמו שצריך?

לפעמים קיימת מעין תחושה כזו של חוסר אסתטיקה, משהו כזה שצורם לעין אך אתם לא יודעים להצביע בדיוק לעבר הבעיה.. אם זה קרה לכם, יש סיכוי ש'נפלתם' על תמונה שאינה מאוזנת מבחינה ויזואלית.

גם קומפוזיציה מעולה עלולה להיות צורמת אם חלק מהאלמנטים המופיעים בה אינם מאוזנים ואין משקל נכון ביניהם. אבל מהו אותו המשקל הזה שעליו אני מדבר? ואיך הוא בדיוק יכול לאזן את התמונה?

היום אנחנו הולכים להיכנס לאחד המקומות המתקדמים והיפים יותר בעולם הצילום, בתקווה לשפוך לכם אור על המרכיב הכה חשוב הזה שבהחלט יכול ליצור שינוי משמעותי בתוצאות הצילום שלכם.

אז מהו איזון חזותי?

איזון חזותי הוא חלק גדול מהשפה הצילומית. מדובר במעין שיווי משקל שאנחנו מכניסים לתמונות שלנו במטרה ליצור מאזן בין חלקים בתמונה או בין נושא אחד לאחר.

יש הנוטים לחשוב שאיזון חזותי נעשה רק על ידי אלמנטים פיזיים המופיעים בפריים, אבל למען האמת זה הרבה יותר מורכב מזה.

האיזון של התמונה יכול להיעשות על ידי מספר לא מועט של גורמים הקשורים לצבע, גוונים, מרקם, פרספקטיבה, יחסי גומלין בין אובייקטים לסביבה ואפילו באמצעות הסיפור והאמירה שבתמונה.

בסופו של יום, תמונה מאוזנת היא כזו שתמקד את הצופה בנושא הראשי אך עדיין תשמור על מודעות לגבי אלמנטים אחרים בפריים. מבחינה ויזואלית, אלמנטים אלו יתרמו בדרכם על מנת להשלים את הנושא ולא לגרוע ממנו.

לעתים קרובות, איזון טוב של הפריים ישדרג את הקומפוזיציה בצורה ניכרת. הוא עובד מעולה עם חוק השלישים, קווים מוליכים, קומפוזיציה מתכנסת, ובקיצור, עם כל מה שידרוש מהתמונה שלכם להיות מאוזנת מבחינה ויזואלית.

צילום: תומר אלמקייס.

סימטריה ואסימטריה

אפשרי בהחלט לומר שסימטריה ואסימטריה הם שני עמודי התווך של האיזון החזותי.

סימטריה היא כלי מאוד שימושי בקומפוזיציה, אבל כזה שצריכים להיות זהירים איתו מאוד מכיוון שאם לאחד מהאזורים בתמונה יש מסה גדולה יותר, אנחנו עלולים לאבד מהאפקט.

צילומי נוף הם דוגמא קלאסית לשימוש בסימטריה, בעיקר כאשר ישנו אגם או נחל היוצרים שקיפות שמשכפלת את כל מה שקורה למעלה, אך אפשרי ליצור קומפוזיציות סימטריות כמעט בכל מקום.
המטרה היא להגיע למצב שחלק אחד של התמונה זהה לחלק השני שלה. כמובן לא חייב להיות 100% תיאום בין החלקים.

סימטריה בצילום. צילום: תומר אלמקייס.
סימטריה בצילום. צילום: תומר אלמקייס.
סימטריה בצילום. צילום: תומר אלמקייס.

לעומת זאת, אסימטריה היא המקום שבו אנחנו משתמשים באובייקט משני כדי לאזן את הנושא העיקרי שלנו. התמונה הבאה היא דוגמא מעולה. לכאורה, צילמתי את השמלה של הכלה, אבל משהו בפריים היה חסר כדי לספר את הסיפור. אז התרחקתי כמה צעדים אחורה והכנסתי את מס' החדר של הכלה. גם תורם לסיפור וגם תורם לאיזון התמונה.

אסימטריה בצילום. צילום: תומר אלמקייס.

איזון פיזי

איזון פיזי הוא אולי הצורה המוכרת ביותר של האיזון החזותי שעליו אני מדבר. הוא מחייב אותנו לקשר בין האלמנטים המופיעים בפריים ולוודא שהם עובדים יחד בצורה מועילה ולא גורעים אחד מהשני.

בדוגמא הבאה, האיזון של התמונה נוצר על ידי ההקשר בין הזוג העומד ברקע לציור שעל הכביש.

איזון פיזי בצילום. צילום: תומר אלמקייס.

בתמונה הזו, האיזון של התמונה נעשה ע"י הכרית החתוכה המופיעה ברקע מצד ימין. הטבעות נמצאות בצד שמאל, ואם צד ימין היה ריק אז הייתה תחושה של חוסר איזון.

איזון פיזי בצילום. צילום: תומר אלמקייס.

דוגמא נוספת היא בתמונה הזו. לכאורה המבנה של הפריים סימטרי ויש בסיס טוב לתמונה מאוזנת, אבל צריך לשים לב למספר דברים חשובים. הנושא הראשי שלי ממורכז והמשני מצד שמאל. את הנושא המשני הייתי יכול להעמיד גם מצד ימין וליצור תמונה דומה, אבל מצד ימין יש לי עץ שמבצבץ מאחורי הפירמידה ואם הנושא יהיה שם אז כל הפריים יטה לימין. לכן העמדה של הנושא המשני מצד שמאל יוצרת איזון לתמונה.
או מנקודת מבט אחרת – העץ המבצבץ מימין הוא זה שנותן איזון לתמונה.

איזון פיזי בצילום. צילום: תומר אלמקייס.

איזון צבעוני

צבעוניות היא כלי נהדר לאזן את התמונות שלנו. ניתן לעשות זאת על ידי צילום של תמונה מונוטונית בשילוב של אובייקט בצבע אחר, כמו בדוגמא הזו.

איזון צבעוני בצילום. צילום: תומר אלמקייס.

אפשרי גם לאזן באמצעות צבעים ניגודיים כמו כאן, שהצבעים של הקומקום והאגרטל ניגודיים ויוצרים איזון.

איזון צבעוני בצילום. צילום: תומר אלמקייס.

או כמו כאן שהצבעים עובדים בצורה מושלמת.

איזון צבעוני בצילום. צילום: תומר אלמקייס.

ניתן גם לאזן את התמונה באמצעות שילוב של תאורה חמה וקרה יחד עם פעולת איזון צבעים פשוטה ב- White Balance (האיזון הלבן), כמו בדוגמא הזו שבה האור הסביבתי הוא אור קר (שעת ערב שלאחר השקיעה), והאור המאיר את הזוג בתוך הרכב הוא אור חם. לצורך איזון התאורה, הגדרתי את ה-WB ל-3300K בערך, מה שנתן לי איזון צבעים יפהפה של חם וקר.

איזון צבעוני בצילום. צילום: תומר אלמקייס.

איזון באמצעות אור וצל

אור וצל. כצלמים לא יכולנו לבקש ניגודים יותר טובים מאלו כי מי, אם לא אנחנו, ינצלו אותם עד תום?

השימוש באור וחושך בו זמנית בתמונה אחת היא מתנה מדהימה עבורנו הצלמים, ויכאב הלב אם מצלמות העתיד יכילו חיישנים עם טווח דינמי קרוב לזה של העין שלנו, כי אחרת אנחנו נתחיל לאבד עניין בצילום המסורתי.

לתמונה הבאה יש איזון מכל מיני כיוונים. יש כאן השתקפות, קווים מאונכים ומאוזנים ואלמנטים כמו וילונות ושולחן שתורמים לאיזון, אבל האיזון הכי גדול כאן זו הניגודיות בין האור לצל ומה שמחזק את כל זה, זו ההשתקפות שבקרקע.

איזון תמונה באמצעות אור וצל. צילום: תומר אלמקייס.

איזון באמצעות סיפור / אמירה

כמו שכתבתי בעבר, לסיפור בתמונה יש כח. כח שבאמצעותו אנחנו יכולים להפוך תמונה פשוטה לתמונה עם אפקט ה"וואוו". וכשאני אומר "וואוו" אני לא מתכוון לכך כי התמונה היפה, אלא כי היא טובה. תמונה טובה מבחינתי זו תמונה שיש בה סיפור, רגש ומשקל, ויש הקשר נכון בין אובייקט אחד למשנהו.

אם אנחנו מכניסים לתמונה ניגודים של ישן מול חדש, חלום מול מציאות, יפה מול מכוער, חיים מול מוות, עתיק מול מודרני וכדו', אנחנו נוכל ליצור איזון מושלם לתמונות ולהוסיף נדבך אחר לעלילה.

בתמונה הזו רציתי להציג את המוות הנגרם בים כתוצאה מפעולות הנעשות ביבשה.

איזון תמונה באמצעות אמירה. צילום: תומר אלמקייס.

ובנימה אופטימית יותר, בתמונה הבאה ישנו קשר עין בין הכלה לבין הילדים, מה שנותן תחושה של מציאות מחד ושל חלום מאידך.

איזון תמונה באמצעות אמירה. צילום: תומר אלמקייס.

דוגמא נוספת אפשר לראות בתמונה הזו שבה ישנה תחושה שבימין התמונה מדובר בתקופה ישנה יותר ובשמאל התמונה מדובר בתקופה מודרנית יותר.

איזון תמונה באמצעות אמירה. צילום: תומר אלמקייס.

סיכום

האיזון החזותי הוא חלק מחיינו הצילומיים והוא חיוני מאוד עבורנו. יחד עם זאת, לעתים קרובות אנחנו יכולים גם להתעלם ממנו בחלק מהתמונות שלנו וזה בסדר.. הכל תלוי מה אנחנו מצלמים ולאיזו מטרה.

ישנם צלמים עם ראיה חדה לסימטריה, וכך הם יכולים לזהות איזון כבר מהמבט הראשון על הסיטואציה, בעוד ישנם כאלו שלהם זה ייקח מעט יותר זמן.

כך או כך, זה עניין של זמן עד שמתרגלים לשים לב לזה בצורה אוטומטית. לכן, מה שאני ממליץ זה שתתרגלו את עצמכם ותחשבו כל הזמן איך לאזן את הפריים או את הנושא שלכם. הביטו היטב מסביב, חפשו אובייקטים חיים או דוממים, צבעים, צורות, חומרים, וכל מה שעולה לכם לראש.
בנוסף לכך, תעברו על התמונות שלכם ותבחנו אותן האם וכמה הן מאוזנות. זה ישפר לכם מאוד את הראיה הצילומית ואת סגנון הצילום האישי שלכם.

עד כאן להיום, חברים.
מוזמנים להגיב כאן את הדעה שלכם, וכמובן אם אהבתם את הפוסט, אתם מוזמנים לשתף אותו בכיף ובאהבה דרך כפתורי השיתוף המצורפים לפוסט. כמו כן, אם אתם מעוניינים להישאר מעודכנים על כל פוסט חדש שיוצא, הירשמו לניוזלטר ותהיו הראשונים לדעת.

אז נתראה בפוסט הבא 🙂

תומר אלמקייס
22 תגובות
  1. נירה הגב

    לנוכח שפע סיגנונות הצילום השמים דגש על יצירתיות – ההוראות שלך בעניין פרופורציות ודיוק, ובעיקר הדוגמאות מצילומי חתונה –
    נראים קצת אולד-פאשן…
    ?

  2. נפתלי הגב

    באתי מעולם הוידאו, סרטים קצרים קליפים וכדו'
    כל העקרונות האלו קיימים שם ואילו בצורה חזקה יותר, אבל תומר מסכם פה את העניין של הפרספקטיבה בצורה מושלמת…

  3. מוטי הגב

    הי תומר כל הכבוד לפוסטים שאתה שולח רק צריכים ליישם אותם ומציאת מקומות צילום.

  4. רחלי הגב

    הכתיבה ככ טובה ומובנת
    הדוגמאות מצוינים
    התמונות משלימות את כל התמונה…
    ממש תודה רבה
    תענוג כל פעם מחדש.

  5. שלומית הגב

    אני מגיבה לנירה לאיזו מטרה כתבת את התגובה שלך אם נראה לך שההסברים והתמונות ישנים ולא מתאימים לך את ממש לא חייבת לקרוא או ליישם. האם במקרה כתבת רק כדי להראות שאת טובה יותר יודעת יותר או יותר יצירתית??

    • רוית הגב

      אנשים מגיבים מסיבות שונות. חבל שאת נותנת משקל יתר לתגובה אחת ופרשנויות מרחיקות לכת ע"י אובר רגישות. אגב סימטריה…. את מטה את כל המאמר הזה לכיוון תוקפני וחבל. המאמר כ"כ אינטליגנטי וחיובי ובא לשפר.
      או שאולי הרגשת שיש כ"כ הרבה תגובות חיוביות שרצית להוסיף תגובה אחרת לצורך הסימטריה ??

  6. מוטי הגב

    תומר שלום
    עוד בטרם התחלתי את הקריאה
    רק למקרא הכותרת,קיוותי שהמאמר יהיה
    מלווה בתמונות אשר יוכלו להבהיר טוב יותר את
    ההסבר וההמחשה,
    שמחתי שכך
    עדיין יש עוד שאלות והארות (ב"א")
    לדוגמה תמונת הזוג עם הכלה
    שהסברת שהכנסת את המס גם
    בכדי ליצור הקשר
    לא כל כך ברור לאיזה מס מתייחס ( פשוט לא מצאתי)
    מה שכן הפריע לי זה הנורות שמעל ראשיהם
    וגם הפער בצבעי החלונות
    שמשכו את עיני מייד (האחד כהה מאד בהשוואה לשני)וזה מושך את תשומת הלב
    לגבי התמונות האחרות,
    זה בדיוק כפי שכתבת
    לאחד לוקח יותר זמן להבין
    וכמו בתמונות כל אחד יראה בהן
    הבטים ודגשים שונים.
    תודה
    תמיד כיף לקרוא את מאמריך
    הבהירים והמבהירים
    מוטין

    • תומר אלמקייס הגב

      תודה רבה, מוטי 🙂
      בתמונה עם השמלה, מדובר במספר החדר של הכלה.
      לגבי ההבדל בצבעים שבחלונות – זה בסדר.
      בסימטריה לא חייב דיוק מרבי, רק שהמשקל יהיה נכון ושהכל יישב כמו שצריך.
      לצורך העניין, אם חלון אחד היה ורוד זה גם היה בסדר 🙂
      שוב תודה על התייחסותך ותגובתך.
      שיהיה יום מקסים.

  7. רונית הגב

    תודה על זוית נוספת בנושא הצילום.

  8. מוטי ג'אן הגב

    כיף לקרוא ולשנן את הטכניקה שלך. תודה רבה

  9. ניב הגב

    אלוףף תומר כתיבה מעולה. בלוג מרתק !

  10. אבנר הגב

    שלום תומר
    כמי שקורא הרבה בלוגים הן מהארץ והן מחו"ל שמטרתם לנסות להחתים אותך על מנוי או קורס ,
    אתה היחיד שמשכנע אותי ברצון שלך לעזור בעזרת ניסיונך צניעותך וכנותך. התמונות שאתה מצרף, מוסיפות הרבה להסבריך ומושכות את הצופה ועוזרות להבין יותר במה מדובר. תודה

השארת תגובה ל-מוטי

ביטול

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
Send this to a friend