עיצוב חזותי בצילום: כיצד שימוש בצורות ישפר את הראיה הצילומית שלכם?

אם אתם לא בוהים רק באוויר, אתם עשויים לגלות שלכל דבר בעולם שלנו ישנה צורה. הצורה נמצאת בכל מקום והיא משפיעה לנו על המח גם מבלי שנשים לב לכך.

אם תרצו או לא, בין אם זה מודע ובין אם לאו, הצורה היא הדבר הראשון שהמח שלכם מתייחס אליו כאשר אתם מסתכלים על אובייקט או על סצנה מסוימים.

באמנות בכלל ובצילום פרט, הצורה היא אחד מאותן ששה אלמנטים עיצוביים שנמצאים בחלל שלנו ומגרים את המח שלנו בכל רגע נתון ביום, ולמעשה – הצורה היא חלק מאוד חשוב בבניית הקומפוזיציה של התמונה.
בין אותן ששת האלמנטים נמנים גם צבע, מרקם, נקודות, קווים וחלל.

כל תמונה מכילה צורה אחת או יותר, אבל תמונות גדולות הן אלה המכילות שילובים של צורות, צורות ניגודיות או תמונות שבהן הצלם השתמש בצורה מיוחדת או מעניינת כד ליצור יותר עניין לצופה.

הצורה עוסקת בתכונות הממדיות של האובייקט וניתן למצוא אותה בכל אובייקט שיש לו מתאר ברור. כדי להבין טוב יותר את הרעיון הזה, אתם יכולים פשוט להסתכל על תמונה שבה הנושא מופיע כצללית מול רקע בהיר (כמו צילום של אדם או בניין על רקע של שקיעה) וכך תוכלו להסתכל על הנושא בצורה אחרת לגמרי ולהתייחס אליו שלא באופן הטבעי שלו מכיוון שבצללית אין עומק ויזואלי לנושא, כך שהוא שטוח והפרטים שלו מוסתרים מכם וזה משאיר לכם את האפשרות לחשוב רק על המטרה שלשמה נועדה התמונה.

צילום: תומר אלמקייס.

זו הייתה רק דוגמא לעניין, אבל כמובן שהצורה אינה מוגבלת רק לצלליות, שכן דימוי תלת ממדי יכול גם כן להיות בעל צורה חזקה.
הרעיון הוא ללמוד למצוא אובייקטים עם צורות מושכות ולצלם אותם באופן מושך באותה מידה..
כמו בכל חוקי הקומפוזיציה, שימוש מיומן בצורות יכול לחזק לכם את המשמעות ולהוסיף לא מעט עניין לתמונות שלכם.

בפוסט הזה אנסה לגרום לכם להבין איך הבנה בסוגים השונים של הצורות ובקיום שלהם בטבע יעזרו לכם להשתמש בהם בצילום שלכם, ושמדובר באחת הדרכים היעילות יותר לשפר את טיב התמונות שלכם בצורה משמעותית.

צורה אורגנית לעומת צורה גיאומטרית

צורות אורגניות מתרחשות לרוב בטבע, ומכאן שמן. הן כוללות קימורים, כמו כאלה שאתם יכולים לראות בדרך כלל בצמחים למיניהן, או צורות לא סדירות כמו אלו שאתם יכולים לראות על סלעים.

צילום: אביב קורט.

לעומתן, צורות גיאומטריות הן ישרות וסימטריות וניתן יותר למצוא אותן כאשר הן עשויות מעשה ידי אדם, כגון מבנים, כבישים, גשרים, מכוניות, ובפועל – בכל מוצר שאתם עשויים להחזיק כרגע ביד.

צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.

צורות חיוביות לעומת צורות שליליות

אם רק עכשיו התחלתם להכניס את הצורות לצילום שלכם במודע, יש מצב גדול שאתם מתמקדים בעיקר בצורות חיוביות. זאת אומרת שאתם מתמקדים בצורה מוחשית שלא קשה לפספס אותה. כמו טבעת, למשל, שצורתה עגולה וכולנו רואים את זה. אבל הגיע הזמן לחפש גם צורות שליליות, כאלו שאין להם צורה משלהם אבל הן נוצרו על ידי חפצים סביבם, על ידי תאורה או אפילו על ידי זווית צילום נכונה שרק אנחנו כצלמים יכולים לשים לב אליה.

צילום: תומר אלמקייס.
צילום: אביב קורט.
צילום: אביב קורט.

אז מה הצורות יכולות לספר לנו?

באופן כללי, לצורות יש המון מה לספר לנו והן מעבירות לנו המון מידע. הצורות מצביעות על גודל ומשקל, והאינטראקציה שהן מקיימות עם הסביבה ועם אובייקטים אחרים בסביבה תספר משהו על הפרופורציה של האובייקט, איך הוא משתווה לאחרים ועד כמה הוא חשוב ודומיננטי.

כמו קווים שיכולים לשמש כקווים המוליכים אל הנושא או כאלה המוליכים בין אובייקטים בתמונה, כך גם צורות יכולות להוביל אותנו אל הנושא, לחזק את האמירה עליו ולהעביר מסרים שונים. צורות רגילות כמו עיגולים, ריבועים ומשולשים מעבירות תחושה של סדר ויציבות. צורות לא סדירות כמו מלבנים, מקבילים ומעוינים יכולים להוסיף לתמונה אשליה של תנועה או פשוט לגרום לה להיראות דינמית יותר.

צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.

שימוש יעיל בצורות

כאשר אתם מסתכלים על הנושא שלכם, נסו לחשוב מה הופך אותו למעניין. אם קווי המתאר שלו דומיננטיים יותר מאשר העומק התלת ממדי שלו, אתם צריכים לגשת אליו עם התייחסות לכך הרבה יותר מאשר ההתייחסות לעומק שלו.

חשוב לעשות את ההבחנה הזו מכיוון שתבנית וצורה יוצרים 2 סוגים שונים של דימויים. אם הנושא שלכם מעניין יותר בגלל הצורה שלו, אתם צריכים לתת את הדגש יותר על הזווית, על הפרספקטיבה ועל המיקום של האובייקטים האחרים בפריים.

צילום: תומר אלמקייס.

לעומת זאת, אם הנושא שלכם מעניין יותר בגלל התבנית שלו, אז תצטרכו להתייחס יותר לאור ולצל ולהתייחס לצורה שלו כצורה דו ממדית ולא כצורה תלת ממדית.

את הצורות אתם תוכלו למצוא באובייקט יחיד או באוסף של אובייקטים והשילוב ביניהם. בתור התחלה, כדי לא להוליך שולל את הצופה בתמונה, נסו למצוא אובייקטים בעלי צורות דומות ולשלבם בתוך התמונה שלכם. לפעמים, שילוב של יותר מדי צורות בפריים אחד עלול לבלבל את המח של הצופה בתמונה וליצור קצת בלגן.

צילום: תומר אלמקייס.

כיצד להביא את זה לידי ביטוי בפועל?

לפעמים, כדי ליישם דברים בפועל וגם כדי להיות צלמים טובים יותר, אתם צריכים להעמיד את עצמכם בנקודת מבטו של הצופה בתמונות. התרגיל הראשון והטוב ביותר שאתם יכולים לעשות הוא פשוט להתבונן בתמונות שלכם, לבקר את התמונות שלכם, לבחון אותן ולחפש צורות חיוביות ושליליות. דהיינו צורות ממשיות של אובייקטים או צורות שנוצרו כתוצאה משילוב של אובייקטים בפריים.

צילום: תומר אלמקייס.
צילום: תומר אלמקייס.

בשלב הבא, תבחרו את התמונות האהובות עליכם כולל התמונות שנראות לכם פחות עובדות מהבחינה הזו. חפשו צורות גיאומטריות וצורות אורגניות חזקות ותשאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

  • מה הופך את התמונות האלה לתמונות חזקות?
  • מהם מצבי הרוח שהתמונות משדרות לכם?
  • האם התמונות המועדפות שלכם משלבות סוגים שונים של צורות?
  • האם הן מכילות צורות דומות?
  • האם הצורות האלה תורמות לתמונה או שמא הן צורמות לעין וגורמות לאי נוחות?

לאחר שסיימתם לענות לעצמכם על השאלות האלה, אתם מוזמנים להתחיל להסתכל בעבודותיהם של צלמים אחרים שאתם עוקבים אחריהם. הסיכויים גבוהים מאוד שמעכשיו אתם תתחילו לשים לב לצורות האלה בכל תמונה.
השוו את התמונות האלה לתמונות שלכם ותלמדו האם יש מקום אצלכם לשיפור.

כמה מילים לסיום

צורות עשויות להיות חלק מאוד משמעותי מהתמונות שלכם, אם רק תשימו לב אליהן. השימוש בהן ישפר את התמונות שלכם בגלל האסתטיקה שהן יכולות להכניס לתוך הקומפוזיציה, הן תמקדנה את עינו של הצופה ותובלנה אותו להתבונן במקומות שאתם בוחרים.
צורות הן חלק חשוב מאוד מהשפה הצילומית והן יכולות להיות המהות של הקומפוזיציה או אלמנט משני שגורם לדימויים להיות מעניינים יותר או ראויים לצפייה.

רכשו לעצמכם את המיומנות הזו וצאו איתה לשטח בפעם הבאה שאתם מצלמים. כשיש לכם זמן בסיטואציה המצולמת שלכם, קחו לכם מספר רגעים כדי לבחון את הסביבה שלכם מבחינת צורות. אם אתם לא מוצאים צורות מעניינות, שנו את זווית הצילום שלכם, תתרוממו, תתכופפו ותזוזו כמה שיותר על מנת לאפשר לעצמכם להתבונן בנושא שלכם מנקודות מבט שונות.
במילים אחרות, אלצו את עצמכם להבחין בצורות שסביבכם ובסופו של דבר אתם תפתחו את המיומנות הזו באופן טבעי.

כמובן שלא כל תמונה צריכה לשלב צורות. תמונה יכולה להיות בנויה משילוב של צבעים, קווים, נקודות, מרקם וכדו'. גם אם תתמקדו רק באחד מאלו, התמונות שלכם עשויות להיות חזקות בסופו של דבר, אבל אין ספק ששימוש בצורות בתמונות שלכם הוא מקום מצוין להתחיל בו. במיוחד לאלו מכם שרואים את הצילום כמהות החיים ורוצים להתקרב אליו מנקודת מבט אמנותית יותר.

לאחר שהבנתם את כל העניין הזה של צורות ולפני שאנחנו מסיימים כאן, אני רוצה לבקש מכם דבר אחד אחרון!
בבקשה, אל תסתכלו על העניין הזה כעניין טכני בלבד. השתמשו בעיניים שלכם, בלב שלכם ובנשמה שלכם כשאתם מצלמים.

הצילום הוא אמנם טכני בחלקו, אך כל העניין הטכני נמצא כאן רק על מנת לשמש לנו ככלי שאמור להפוך את התמונות שלנו לתמונות שמספרות סיפור, לתמונות הרבה יותר עשירות ומסקרנות, וכמובן לתמונות שמביעות רגש ותחושות.

חברים, תודה רבה שקראתם אותי. אתם מוזמנים לכתוב לי למטה בתגובות, לשאול שאלות, להביע דעה.
כמו כן, אתם מוזמנים לשתף את הפוסט הזה בשמחה לכל אותם אלו שישמחו לקרוא אותו.

אם עדיין לא נרשמתם לניוזלטר שלי, אתם מוזמנים לעשות זאת כעת ולהתעדכן על כל פוסט חדש שיוצא לאוויר העולם.

אז נתראה (איך לא?) בפוסט הבא 🙂

תומר אלמקייס
28 תגובות
  1. חןכהן הגב

    אין עליךךךךךךךךךךךךךךך נשבעת

  2. Rami Ben-Ari הגב

    נהדר!

    מאמר מעשיר ומעורר מחשבה, כמו תמיד.

    תודה.

  3. איציק זוהר הגב

    תודה לך תומר על ההשקעה שלך בנושאים שאתה טורח ומעביר לכולנו

  4. רחלי הגב

    תומר האלוף-
    אני מחכה לפוסטים שלך בכיליון עיניים ממש! אתה משדרג אנשים למקצוענים הרבה יותר…. תודה רבה רבה!!
    אגב: יש לך פוסט שמסביר על תאורה בסטודיו לצילום תינוקות? (חיפשתי ולא מצאתי)

    • תומר אלמקייס הגב

      תודה רבה רחלי.
      ובכיף. תמיד שמח לקרוא את התגובות שלך 🙂
      לגבי תאורת סטודיו לצילום תינוקות – אין לי פוסט כזה, אבל תוכלי למצוא לא מעט מידע ביוטיוב.
      המון המון בהצלחה 🙂

  5. יוסף הגב

    תומר חבל על הזמן אני נהנה כל פעם לראות ולקרוא את הפוסטים שלך וכבר מחכה ל פוסט הבא

  6. ויויאן גרבר הגב

    המאמרים מעשירים את הידע הצילומי ומזכירים שוב ושוב את העושר האפשרי בקומפוזיה הצילומית.
    תודה

  7. חנה הגב

    כמו תמיד…הפוסטים שלך מעניינים ומעשירים
    תודה

  8. עודד אשל הגב

    תמיד מעניין לקרוא את הפוסטים שלך,גם אם מתוך פוסט ארוך או קצר,אתה לומד משהו אחד שתמיד מוסיף.

  9. רונית הגב

    תודה תומר על עוד פוסט מענין ומחכים.

  10. אביה ברק הגב

    הי תומר! קודם כל – תודה! ככל שמתרחקים מסיום לימודי הצילום ועוברים לעולם המעשה האמנות קצת נשכחת, וכיף שאתה מזכיר אותה ועוזר להתרענן ולהתחדש כל פעם מכיוון אחר. אשמח אם תעלה פוסט שיעסוק בנושא תאורת אולם באירוע. במיוחד כי באולם זזים כל הזמן-בין אם בשל קצב האירוע והסיטואציות השונות שקורות בו במקומות שונים באולם, ובין אם זה ריקודים וכלת/חתן השמחה רוקדים כל פעם באיזור אחר של הרחבה. איך הכי נכון להעמיד פלאשים, מה ההשפעה של תאורה מכל זווית ואופן ההעמדה (פלאש לתקרה/למטריה הפוכה מהקהל/ישיר עם מטריה לקהל/השפעת סוג המטריה) . תוכל גם לומר, אם יש לך טיפים בנושא, איך לצלם אירוע ולעשות את זה עם אומנות, יצירתיו ונשמה ולא רק באופן התיעודי.
    בברכה,
    אביה

  11. גלעד אלישיב הגב

    היי תומר !
    תתייחס בבקשה להבדלים בין המאפיינים של תמונה יפה למאפיינים של תמונה טובה.

    • תומר אלמקייס הגב

      היי, גלעד.
      תמונה יפה מבחינתי זו תמונה שעשויה טוב טכנית, צבעים יפים, בוקה, קומפוזיציה טובה וכדו'..
      תמונה טובה היא תמונה שמעבר למאפיינים שהזכרתי, היא גם מעבירה רגש מסוים ותחושות הנגרמות לצופה כתוצאה מצפייה בה. תמונה כזו תגרום לצופה להתעכב עליה זמן רב יותר, לשאול עליה שאלות וכמובן שהיא תיזכר גם לאורך זמן רב יותר.

  12. רונית הגב

    תומר,
    כמו תמיד הבלוגים שלך ממקדים ומחזירים אותי להסתכל שוב ושוב על הצילומים וללמד מה אני רואה ו מה אני מרגישה בהם. תודה על השיתוף במיידע ועל החידוד של אלמנטים ונושאים שמדי פעם ( אולי ) נשכחים.
    תמיד שמחה לקרוא את הנכתב על ידך. כתיבה ממצה וקולחת , מעניינת וממוקדת.
    מחכ הלעוד..
    שתהיה שנה נפלאה,
    רונית

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
Send this to a friend